2008-07-22

den märkligaste psalmen

Alltså...jag är säker på att tanken var god på något sätt, men ändå...
Idag är det Maria från Magdalas dag. Traditionellt har hon ju (utan direkta belägg) förknippats med skökan som tvättar Jesus fötter med sitt hår, så för att uppmärksamma detta klipper jag här in den, i mina ögon, märkligaste psalmen i Psalmer i 2000-talet, och jag är mycket nyfiken på om någon någonsin har sjungit denna/hört den sjungas.

Psalm 863 Kvinnan som smorde Jesus

1. Hon är svart som en natt,
hon är mjuk som en katt,
som en ros i en värld full av snö.
Hon har haft många män
och känt värmen från dem
som tog sitt utan tack och adjö.

2. Inget hem, ingen hamn
bara "hora" som namn
- hon har älskat i mörker och skjul.
Hon blev skuggornas vän
när hon gick ut igen
för att köpas av män som blev djur.

3. Hennes hand rör hans fot
han som gav henne mod
med en blick av respekt, som en bror.
Och nu smeker hon den
utan skam, som en vän
eller kanske en syster, en mor.

4. Hennes tårar och gråt
fuktar huden hans våt
men hon torkar den mjukt med sitt hår.
Jeuss låter det ske
och hon ser honom le;
allt det frusna i henne blir vår.

5. När hon reser sig nu
har ett jag mött sitt du
i den kärlek som känner igen.
Hon som kallas vulgär
- se, så vacker hon är;
hon är lärjunge, kvinna och vän.

Och en fråga till - vad har ni för exempel på märkliga/knasiga eller bara rent teologiskt dåliga psalmer?

16 kommentarer:

prÄllan sa...

OM jag minns rätt var det en diskussion om denna i KT för ett år sedan (ungefär). Har för mig att texten var en översättning, som av en del ansågs klumpig, och att den var bättre på originalspråket... kolla om du kan få reda på ngt genom KT. Den ska tydligen vara väldigt bra...

Maria sa...

Ja, visst är det en översättning, Ylva Eggehorn har översatt en norsk psalm/sång. Det är mycket möjligt (troligt?) att den är bättre på norska, men jag tycker iofs ändå att teologin är rätt märklig också, förutom temat.

hapax sa...

Låter som parodi. Finns den verkligen "på riktigt"? Pinsamt.

Själv har jag svårt att sjunga med i raden "men här gäller tränga, ja tränga sig fram, annars är himlen förlorad" (Sv Ps 265). Jag förstår att det syftar på den trånga porten, men det låter som att tränga sig förbi andra som vill in... Typ Titanic sjunker så nu gäller försten till livbåtarna. Inte vidare uppbyggligt.

Maria sa...

hapax: Ja, den är också en mystisk en. Själv har jag ofta i all stillsamhet hoppats att ett brudpar ska välja "Två väldiga strider" till sin vigsel, men ännu inte haft den turen... ;)

hapax sa...

Apropå vigselpsalmer så finns det fler exempel på dåliga metaforer i Sv Ps 83. Det blir dubbeldåligt när kvinnans sköte först liknas vid "öknarnas hårda sten" och det sedan ska rimma på jungfru Marias "kala gren".

Överhuvudtaget är kopplingen mellan jungfrufödseln och vigseln lite oklart utförd. Mest verkar det handla om att det är en kvinna inblandad i båda. Men den ogifta jungfruföderskan är ju ingen självklar förebild för gifta par.

Sexanspelningar i psalmer borde nog förbjudas. Inte av prydhet utan av rent estetiska skäl.

Maria sa...

*asg* jag håller med! Dock fungerar sex-anspelningen i psalm 510 "på dem som nu ler i kärleksglädje", tycker jag iaf.

Miriam W Klefbeck sa...

Bara att rimma natt på katt och vulgär på "så vacker hon är" ger mig total pekoralångest. Och män som blev djur - vad är det för människosyn? Torskar är också människor...

Plus att jag funderar ännu mer på om det är så där självklart att kvinnan var prostituerad - synderska står det väl, varken mer eller mindre? Och även om man kan anta att det rörde sig om sexuell synd, kan det ju ha varit en kvinna som lämnat sin man för en annan, en kvinna som fått barn utanför äktenskapet eller kanske helt enkelt stulit grannens ägg?

Teologisk tveksam är kanske lite mycket sagt, men jag sörjer alltid att psalm 397, som har en sådan fantastiskt vacker melodi, saknar tanken på att Kristus faktiskt är närvarande i nattvarden och att vi inte bara får mat och dryck i världslig mening utan också den andliga maten och drycken i kristi kropp och blod. Den är tunn, helt enkelt.

Maria sa...

Mm...det skulle väl vara "dricka liv i djupa drag" som var närvaron i så fall, men jag håller med. Lite tunt.

Amandark sa...

en psalm i tillägget till psalmboken är lite lustig; "Hej björn och bäver, hej dromedar". Den har mig veterligen aldrig sjungits i en kyrka nära mig.

Maria sa...

avtryck: Ja! Ännu en favorit. Framförallt raden "hej presidenter, hej män med makt" Ojojoj.

hapax sa...

Det här är ju en jätterolig tråd. Hej dromedar?! Goodness.

Sexanspelningen i psalm 510 hade jag missat. Att "le i kärleksglädje" låter så stillsamt och oskuldsfullt att jag snarare tänker mig ett gammalt par som dricker te och myser lite grann. Men det är klart, det ena kan ju leda till det andra.

En klassiker är annars psalmversen som får helt nya dimensioner om den används vid vigsel:

"O vilken kärlek, underbar sann.
Aldrig har någon älskat som han.
Frälst genom honom, lycklig och fri,
vill jag hans egen evigt nu bli."

Maria sa...

Hihi. Mm, framförallt om en kvinnliga solosångerska sjunger den...

Anonym sa...

Klickade på en blogg där det fanns diverse länkar och klickade där och så klickade jag igen och så igen och nu är jag här helt plötsligt och kan bara inte låta bli att kommentera det här inlägget. :D

Må vara så att jag aldrig går i kyrkan mer än vid begravningar, men jag kan inte se framför mig att man sitter där i kyrkbänkarna och sjunger en psalm som innehåller ordet "hora". Eller för all del, hela vers två känns lite tveksam.

Nu är jag iofs inte en pryd människa whatsoever men det är bara svårt att föreställa sig att den där psalmen någonsin sjungits eller kommer att sjungas i en kyrka. ;)

Miriam W Klefbeck sa...

Avtryck: Jag vet inte om Sankta Ragnhild är en kyrka nära dig, men där sjunger vi faktiskt hej Björn och Bäver med jämna mellanrum. Ett kul sätt att kolla om församlingen hör vad de sjunger, så att säga...dessutom är det en röjig melodi!

Cecilia N sa...

Underbart lattjo tråd med kommentarer! *asg*

Jag har inte sett den märkliga psalmen förut och har mycket svårt att tro att den sjungs.

Anonym sa...

i Stora Tuna Kyrka, dalakatedralen, i Borlänge har man en "enkel" (jag ska inte säga för mycket för att undvika invektiv) ordning för högmässan, som går ut på att så mycket som möjligt undvika orden Fader, Sonen och Den Helige Ande, Jesus, m.m. Man läser aldrig trosbekännelsen utan sjunger en trospsalm, " Jag tror på en Gud..". Har inte psalmboken här, men ni känner säkert till den. Totalt urvattnad och intetsägande. Kan inte förstå hur den kan få finnas i psalmboken, än mindre hur man kan sjunga den jämt..